luni, 16 februarie 2009

Axioma lui Radnoti

Murphy, pare-mi-se, fusese cel ce a zis: dacă un lucru trebuie să meargă prost, atunci el va merge prost. Dacă un lucru trebuie să meargă bine, atunci el va merge neapărat prost. Ei bine, am constatat că Excelenţa Sa, Murphy, este un mic copil faţă de posibilităţile Braşovului. Exemplu concludent ? Semaforizarea acestui municipiu-reşedinţă de judeţ de factură europeană. Orice participant la traficul rutier poate depune mărturie, inclusiv sub jurămînt solemn, că acesta este adevărul : traficul rutier din Braşov este fundamental tocat, mărunţit şi dat peste cap de semafoare. O minte cu aplicare spre cele matematici (nu este cazul meu) ar putea desprinde de aici (din trafic) cu uşurinţă o axiomă pe care aş propune să o botezăm, deocamdată cel puţin, pînă la revendicarea ei de un alt făptuitor (ctitor ?), poate mai aproape de performanţele enunţate, « Axioma lui Radnoti ». Postulatul numărul unu ar suna în halul, pardon, felul următor : dacă ajungi la un stop pe cuoarea verde a semaforului, la următorul stop vei ajunge obligatoriu pe roşu. Postulatul nr. 2 : dacă ajungi la stop pe roşu, la următorul stop vei ajunge obligatoriu pe roşu. Postulatul nr. 3 : dacă între două stopuri vei circula cu viteza legală, obligatoriu vei prinde semaforul următor pe roşu. Postulatul nr. 4 : dacă între două semafoare vei circula cu o viteză mai mare sau mult mai mare decît viteza legală, în mod obligatoriu vei prinde următorul stop pe roşu. Corolar : orice undă de verde este strict interzisă şi fundamental inoperabilă. De unde şi enunţul final al axiomei mai sus amintite : orice vehicul participant la circulaţia rutieră din municipiul Braşov va opri în trafic de un număr cel puţin egal cu multiplul de doi al semafoarelor aflate pe tronsonul parcurs.
Categoric, la o atare performanţă nu se poate ajunge peste noapte. Orice parcurs spre perfecţiune se bazează pe studii şi cercetări de specialitate. Iar, la nivelul Braşovului, studii de trafic s-au făcut. Din cîte ştiu, parcă prin 1968, că doar n-or fi studiat edilii de atunci, cu cei de la Proiect Braşov (al epocii) traficul trupelor sovietice în Cehoslovacia? Desigur, nu este singurul studiu de trafic, chiar dacă, cu mîncărime de pizmă, o serie de arhitecţi susţin altceva. După modesta mea ştiinţă, chiar acum este în lucru un asemenea studiu. Unul care îşi propune ca verdele semafoarelor să fie înlocuit cu portocaliu. Iar culoarea roşie a semafoarelor să fie înlocuită cu cea portocalie. Am zis!

3 comentarii:

  1. Servus Cornelius...
    Am verificat impreuna cu tine teoria, in weekend, simbata, la giratoriul de la McDonalds... eram in spatele tau intr/o masina rosie (acelasi tip cu a ta) si te semnalizam cu farurile nu sa te grabesti ci sa te salut... Acum imi dau seama ca ne lipseste un postulat:
    "Iar culoarea portocalie a semafoarelor sa dfie inlocuita cu cea... giratorie" (ca tot vorbim de o culare politica si nu da bine. Si culoarea giratorie chiar va ameti şi rezolva definitiv... sistemul circulator al orasului! :) Cele bune!
    Flavius
    www.flaviusobeada.wordpress.com

    RăspundețiȘtergere
  2. intr-adevar, din cate cunosc si eu, exista un studiu de trafic, care a fost comandat cu mult timp in urmă, inainte ca Supremul ctitor de giratorii si sensuri unice să purceadă la treaba. iar firma castigatoare, din Bucuresti, chiar ar fi cea mai buna de profil din tara...
    Problema este aceea că, mai în glumă, mai în serios, s-a ajuns intr-un fel să se aplice paradoxul lui Achile şi broasca ţestoasă: oamenii aia nu apuca sa sistematizeze traficul la fel de repede pe cat se inventeaza sensuri unice, giratorii etc. Am zis!

    RăspundețiȘtergere
  3. Aprofundez tema in gama cromatica. Ma bate chiar gindul sa propunem - vorba lui Flavius - culoarea giratorie a semaforului si portocaliul intermitent

    RăspundețiȘtergere